Andrei Pleşu
Mentenanţa limbii române:
trecerea de la "să-ţi fac şi să-ţi dreg", "la implementare"!
Îmi plac cuvintele străine naturalizate.
Mai dezmorţesc limba.
În timp, unele rezistă, altele dispar.
A ieşit din uz cea mai mare parte a turcismelor şi grecismelor aclimatizate, de sus în jos, în Ţările Române.
Franţuzismele
din limbajul administrativ al secolul al XIX-lea au rezistat fiindcă
era nevoie de ele, ca şi cuvintele nemţeşti din limbajul tehnic.
Rusismele din anii '50 ai veacului trecut au avut viaţă scurtă. Nici nu se potriveau cu româna şi aveau şi conotaţii nasoale...
După 1989, cine voia să pară pro-occidental începuse să anvizajeze şi să achieseze. Îl mai ţineţi minte
pe Adrian Severin?
Au apărut apoi multinaţionalele, ai căror manageri nu
ştiau româneşte, românul întors de la burse, fotbalistul de 2 bani si
menajera hoata care vroia să-şi marcheze lingvistic întoarcerea din
străinătate şi reclamele (advertaizingurile) vazute în engleză.
Adjuncţii autohtoni ai şefilor de multinaţionale au început să vorbească o română pigmentată cu feed-back-uri şi locaţii.
Secretarele nu-şi mai spun decât manager assistant. Cismarii sunt designeri.
Mă aşteptam să fie vorba de crize de aclimatizare şi de micile noastre snobisme de cetăţeni ai unei ţări mici, dar vioaie.
Nici gând.
S-a
ajuns la un nou limbaj de lemn, neologistic, întrebuinţat pe la posturi
de radio şi de televiziune, iar cuvinte româneşti cât se poate de utile
sunt înlocuite prosteşte de persoane care stau prost şi cu vocabularul
limbii române, şi cu gramatica ei.
Tot soiul de absolvenţi şi absolvente de Spiru Haret, cărora li se
adaugă politicieni inepţi şi comentatori care par să-şi fi luat
doctoratul la un sprit, înainte de a lua notă de trecere la română în
liceu se dau în bărcile neologismelor, cu dezinvoltura prostului fudul.
Potrivit lor, nu mai avem prilejuri, avem doar oportunităţi.
Nu mai suntem hotărâţi să facem ceva, ci determinaţi.
Nu mai realizăm, ci implementăm.
Nu ne mai ducem într-un loc, ci într-o locaţie.
Nu mai luăm în considerare, fiindcă anvizajăm.
Nu mai consimţim, ci achiesăm.
Serviciul de întreţinere a devenit mentenanţă.
Ceva care ţi se pare obligatoriu e un must!
Nu mai avem speranţe, deoarece am trecut la expectaţiuni.
Nu ne mai concentrăm, pentru că ne focusăm.
Şi nu mai aşteptăm un răspuns, ci un feed
back.
Nu mai avem frizeri si croitorese, avem hair stilisti si creatoare de fashion.
Cu
alte cuvinte, deţinem o oportunitate pe care suntem determinaţi să o
implementăm într-o locaţie pe care am anvizajat-o, achiesând la o
mentenanţă care e un must şi asupra căreia ne focusăm in expectaţiunea
unui feed-back pozitiv.
Altfel, când ies din rol, îi auzi cu câte un neaoş şi superior "Hai să-mi bag..." sau cu concluzia absolut academica:"Un căcat!".
Andrei Pleşu
Bun venit!
RăspundețiȘtergereDe acord!